Alicja Serowik – DO ŚË

Wokalistka jazzowa pochodząca z Podlasia.

Ukończyła z wyróżnieniem studia na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność wokalistyka jazzowa w Akademii Muzycznej w Gdańsku (I st. w klasie Grzegorza Piotrowskiego, 2012; II st. w klasie Krystyny Stańko) oraz Szkołę Estradową I i II st. im. Anny German w Białymstoku.

Wierna standardom jazzowym – wykonuje je najchętniej i najczęściej. Współpracowała z wieloma uznanymi muzykami (m.in. Krystyna Stańko, Cezary Paciorek, Maciej Sikała, Adam Wendt, Dominik Bukowski, Piotr Lemańczyk, Przemysław Jarosz), z zespołem Piosenka Anatomiczna Małgorzaty Ciepłuch, a także z licznymi big-bandami: Andreas WOAK Band z Białegostoku, Big-Bandem Jana Konopa, Big-Bandem Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyr. Leszka Kułakowskiego i Jana Konopa. Brała udział w cyklu koncertów „Z młodej piersi się wyrwało” pod egidą Jerzego Satanowskiego.

Ma na swoim koncie udział w koncertach m.in. w ramach cyklu „Ja(z)Zaśpiewam” w Akademii Muzycznej w Gdańsku, Festiwalu Jazz Jantar 2012 w Klubie Żak w Gdańsku, Ladies’ Jazz Festival 2013 i 2014 w Gdyni.

Jest laureatką licznych konkursów i przeglądów wokalnych, m.in. III Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenek Jacka Cygana (Grand Prix i Nagroda Publiczności) i XI Ogólnopolskiego Festiwalu „Sing, Jazz, Blues” w Białymstoku (I nagroda). Była gościem jednej z niedzielnych audycji Krystyny Stańko w Radiu Gdańsk (2012).  Jako aktorka i tancerka zadebiutowała w musicalach „Szansa” i „Dym” wystawianych w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku. Współpracuje także z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, występując w spektaklu „(g)DZIE-CI FACECI”.

Za swoje osiągnięcia artystyczne została w 2012 roku uhonorowana Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przyznawaną najwybitniejszym młodym polskim twórcom. W tym samym roku otrzymała także Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

DO ŚË – taki tytuł nosi debiutancki krążek urodzonej na Kurpiach wokalistki Alicji Serowik. Za namową kilku osób, m.in. Krystyny Stańko i Grzegorza Piotrowskiego, a także pod wpływem coraz to nowszych i bogatszych spotkań muzycznych, Alicja postanowiła wrócić do swoich korzeni i stworzyć projekt Pieśni kurpiowskich w aranżacjach szeroko pojętej muzyki improwizowanej. Jest to projekt sięgający do bogactwa muzyki ludowej, klasycznej i jazzowej. Jest to także próba znalezienia nici porozumienia między tymi różnymi muzycznymi światami. Kanwą inspiracji stała się pieśń kurpiowska Szymanowskiego Uwoz, mamo. Do udziału w projekcie zaprosiła znakomitych muzyków, a zarazem kolegów z uczelni, o otwartych i szerokich muzycznych horyzontach, a także mocno zarysowanym indywidualizmie: pianistę Michała Marka Ciesielskiego, odpowiedzialnego również za aranżacje wybranych utworów, kontrabasistę Krzysztofa Słomkowskiego oraz perkusistę Sławomira Koryzno. Muzycy stworzyli dzieło, które stało się spoiwem dla różnobarwnych środków muzycznego wyrazu. Zaczerpnęli z samego źródła – źródła wiecznie bijącego, starając się ukazać tę nieuchwytną melancholię, tęsknotę, kroplę duszy i zadumy, zarazem światło i mrok, a także to, co łagodne i surowe, aby choć na chwilę zabrać słuchaczy w inny wymiar. DO ŚË, czyli do kurpiowskich korzeni.