Anna Gadt Quartet

14qPolska scena jazzowa wywodzi się z pasji i buntu wobec rzeczywistości, dwie ikony tej muzyki to Krzysztof Komeda i Tomasz Stańko. W tym kierunku zmierzają również upodobania wokalistki i liderki kwartetu. Anna Gadt choć urodziła się w Polsce, kraju „pomiędzy” wschodem i zachodem, wciąż ma poczucie bycia „pomiędzy“, gdyż mieszają się w niej słowiański temperament i specyficzna skandynawska melancholia. Charyzmatyczna wokalistka, w której głosie słychać nostalgię i tęsknotę, wspierana jest przez RGG trio: Łukasz Ojdana – fortepian, Maciej Garbowski – kontrabas, Krzysztof Gradziuk – perkusja.

Muzycy kładą nacisk na sonorystyczne podejście do muzyki, gdzie eksponuje się nie technikę, lecz brzmieniowe właściwości utworów. Anna Gadt jako kompozytorka i autorka tekstów, poza dźwiękami i słowem środków wyrazu poszukuje przede wszystkim w barwie, ciszy i przestrzeni. Wyraża siebie poprzez szeroko pojętą muzykę improwizowaną, w której spontaniczność i wolność wypowiedzi są celami nadrzędnymi. Anna Gadt to niespokojny duch poszukujący formy wypowiedzi poprzez słowo, dźwięk a zwłaszcza ciszę. W swojej muzyce intrygująco oscyluje pomiędzy śpiewem, szeptem I opowiadaniem. Improwizując nie boi się używać głosu w sposób sposób nietypowy Doceniona przez Billy Harpera, w 2006 roku otrzymała nagrodę główną podczas międzynarodowego konkursu wokalistów jazzowych: Jazz Stuggle.

W 2008 roku ukazała się Jej debiutancka płyta: Na mojej drodze (4ever Music/Warner), którą zwróciła na siebie uwagę krytyków I publiczności. Płyta przyniosła nominację do nagrody Fryderyk w kategorii: Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku I wiele koncertów w kraju m.in.: podczas Szczecin Music Fest, gdzie rozpoczynała swoim występem koncert Suzanne Vega. Wielokrotnie udzielała się w projektach zagranicznych, m.in w ramach: Blueboat Jazz Festiwal, Saulkrasti Jazz Festiwal, Montenegro Jazz Festival

Anna Gadt muzyk śpiewający wyrażający się poprzez dźwięk, słowo a także ciszę. Jako kompozytorka ciszę traktuje nie tylko jako formę pauzy, lecz przede wszystkim jako kluczowy moment pracy intelektualnej. Głębia głosu i znakomita technika pozwalają na poszukiwania nieoczywistych brzmień, których celem najważniejszym jest ekspresja wykonawcza i przekaz emocjonalny.

Łukasz Ojdana – przedstawiciel najmłodszej generacji muzyków europejskich. Artysta postrzegający kulturę brzmienia i osobowość twórcy jako nadrzędne elementy budulcowe wyrazistego muzycznego charakteru, w którym inspiracja wyraźnie dystansuje pojęcie naśladownictwa stylu mistrzów. 
Inspiracje młodego pianisty rozpościerają się w szerokim zagadnieniu sztuki dotykając obszarów literatury, filozofii, teatru i duchowości.

Maciej Garbowski –  reprezentant polskiej mysli kompozytorskiej w której wyraźne wpływy technik kompozytorskich charakterystycznych dla języka Lutosławskiego czy Pendereckiego syntezują z muzyczną erudycją i kontrabasową wirtuozerią. Garbowski zasłuchany w muzyce XX wiecznych twórców eksploruje zagadnienie melodyki i harmoniki wplatając w nią słowiański liryzm i autorski charakter przepełniony wrażliwością i subtelnością.

Krzysztof Gradziuk – esteta perkusyjnego brzmienia, kolorysta i kreator melodii, artysta bezkompromisowy i poszukujący nowych ścieżek rozwoju w zgodzie z własnym poczuciem artystycznego smaku. Abstrakcyjność perkusyjnej treści w zestawieniu z elastycznością i wirtuozeria potęguje wrażenie niekonwencjonalnej. sztuki gry określając artystę mianem jednego z bardziej oryginalnych perkusistów współczesnej, europejskiej sceny muzycznej.

Recenzje:

„Jeśli szukacie nowych muzycznych doznań, czegoś nieprzeciętnego, oryginalnego, nietuzinkowego a do tego na bardzo wysokim poziomie i zwyczajnie przyjemnego koniecznie sięgnijcie po najnowszą płytę Anny Gadt „Breathing”

„Na tej płycie mamy do czynienia z doskonałą symbiozą artystów, w której nie ma podziału na solistkę i towarzyszący jej zespół. Tutaj każdy, na równi tworzy muzykę, na którą składają się przede wszystkim solowe improwizacje. ” 

„Piękna, jesienna płyta.”

„Breathing” to płyta do smakowania, która zachwyci, ukoi, ale i niektóre jej sekwencje skutecznie podwyższą puls. Gadt potwierdza nią swoją pozycję jednej z najbardziej interesujących polskich wokalistek jazzowych, zaś towarzyszące trio RGG udowadnia, że na horyzoncie polskich zespołów akustycznych jest jednym z czołowych.”  

„Breathing” to w przypadku Anny Gadt – nowe otwarcie. Bez standardów jazzowych, z własnymi kompozycjami, zaskakującą muzyką, w której jest czas, miejsce dla słuchacza.”

„Słuchając płyty, możemy doświadczyć czegoś na miarę zachłyśnięcia się krystalicznie czystym, lekko mroźnym powietrzem, które przenika całe nasze ciało, oczyszcza i odżywia organizm.”